Aktualności

50 kilometrów do celu

64. Rajd Wisły będzie dla uczestników Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski finałową rundą, która rozstrzygnie rywalizację w większości klas i kategorii. Po serii rajdów towarzyszących „dużemu” cyklowi RSMP, historyki wystartują w liczących niespełna 50-kilometrów zawodach, co jeszcze bardziej zaostrzy walkę. Nie będzie miejsca na błędy, a każda, nawet najdrobniejsza awaria, może przesądzić o wyniku rajdu, a więc i całego sezonu. Mistrzów Motul HRSMP poznamy w sobotę 15 września na mecie Rajdu Wisły.

Podobnie jak znakomita większość rund w kalendarzu tegorocznych Motul HRSMP, Rajd Wisły prowadzi po jednych z najbardziej znanych i legendarnych polskich odcinkach specjalnych. Próby takie jak „Koniaków”, „Kotelnica”, czy „Kubalonka” to rajdowe klasyki, a w tym roku ich trasami podążą nie tylko uczestnicy Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, ale także zawodnicy biorący udział w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska (RSMŚl) oraz załogi walczące w ramach Mistrzostw Polski w Historycznych Rajdach na Regularność (MPHRR). Uwaga kibiców będzie jednak w większości skupiona na Motul HRSMP dla którego jest to ostatni rajd w sezonie, więc właśnie w Wiśle zapadną ostateczne rozstrzygnięcia. Te jak na dłoni będzie widać w Historycznej Klasyfikacji Generalnej (kategorie FIA 1 – FIA 4). Tam co prawda mistrzami zostali już Piotr Zaleski i Jacek Gruszczyński, ale do obsadzenia pozostały jeszcze dwa miejsca na podium. Zgodnie z regulaminem do tej klasyfikacji zaliczane są wszystkie rajdy, toteż każdy punkt jest na wagę złota. Nieco więcej kalkulacji będzie w poszczególnych kategoriach, klasach i grupach, w których do końcowego rezultatu wliczane jest pięć najwyższych zdobyczy punktowych w sezonie. Tam, poza FIA 2, gdzie już triumfowali Piotr Kiepura i Mateusz Galle i FIA 3, gdzie zwyciężyli Piotr Zaleski z Jackiem Gruszczyńskim, wszystko jest jeszcze otwarte.

Na liście zgłoszeń 64. Rajdu Wisły wśród Motul HRSMP widnieje rekordowa w tym sezonie liczba załóg – aż 36, z czego sześć bez pomiaru czasu. Listę otwierają Piotr Zaleski i Jacek Gruszczyński, którzy zasłużenie nakleją na swoje Porsche numer 1. „Dwójka”, to Robert Luty i Marcin Celiński (Subaru Legacy), którzy mają szansę na „pudło” w Historycznej Klasyfikacji generalnej oraz kategorii FIA 4. Na odcinkach z numerem 3 zobaczymy doskonale wszystkim znanych Michała i Jacka Pryczków w Subaru Imprezie 555 walczących o prymat w kategorii Youngtimerów – PZM 6. Zwycięzcy niezwykle trudnego Rajdu Rzeszowskiego w klasyfikacji Motul HRSMP – Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński wystartują do Rajdu Wisły w Audi Quattro z numerem 4.

W walce o podium Historycznej Klasyfikacji Generalnej poza Robertem Lutym zostają m.in. Jerzy Skrzypek (Fiat Ritmo Abarth) i Piotr Gadomski (Mercedes W123), zabraknie bowiem mistrza kategorii FIA 2 – Piotra Kiepury. W FIA 1 walka o tytuł rozegra się pomiędzy Andrzejem Wodzińskim (Lancia Fulvia Coupe), który wyjątkowo będzie pilotowany przez doświadczonego Jacka Rathe, a Tomaszem Curyło (FSO Syrena 104). W FIA 2 tytuły zostały już rozdane, podobnie jak złote trofea za kategorię FIA 3 (Zaleski/Gruszczyński), ale walka o dwa kolejne stopnie podium toczyć się będzie między Gadomskim, Mirosławem Miernikiem (Fiat 131 Rally), a Marcinem Grzelewskim (Ford Escort Mk II). W FIA 4 nadal brak rozstrzygnięć – tu na mistrzostwo ma szansę jeszcze trzech kierowców – Jerzy Skrzypek, Elefant (BMW 318iS) oraz Robert Luty. W kategorii narodowej PZM 5 „Open” trwa otwarta walka między Filipem Stopą (BMW 318iS), Mariuszem Polakiem (Audi Quattro) oraz Michałem Szerlą (Citroen AX GTi). Ostatnia kategoria Motul HRSMP – PZM 6 czyli tzw. „Youngtimery” powinny być spacerkiem dla Michała Pryczka, ale szansę na tytuł mają jeszcze Marcin Gaciarz (Nissan Sunny) oraz Michał Horodeński (Toyota Celica GT–Four).

Bez pomiaru czasu zobaczymy: Michała Dehnela (Fiat 850 Coupe), Piotra Platę (Fiat Cinquecento), Adama Tomasia (Mercedes 280CE Carlsson), Wojciecha Kaszowskiego (Ford Sierra), Tomasza Piechowicza (Toyota Celica GT–Four) oraz Antoniego Rożka w Subaru Imprezie.

Motul Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski rozstrzygną się na ośmiu zaplanowanych odcinkach specjalnych o łącznej długości niespełna 50 kilometrów. Rajd rozpocznie się wyjazdem z serwisu zlokalizowanego w Wiśle o godzinie 8 rano. Stamtąd załogi podążą na pętlę składającą się z aż pięciu odcinków specjalnych – dwóch przejazdów prób „Koniaków” i „Kotelnica” oraz jednej „Kubalonki”. Na jedyny zaplanowany serwis załogi wjadą o godzinie 13:10, a na konieczne naprawy mechanicy będą mieli pół godziny. Tegoroczny sezon zakończą trzy próby, a tą finałową będzie klasyczna „Kubalonka”. Ceremonię mety zaplanowano na godzinę 16:34 w ważnym dla polskiego sportu miejscu – przy skoczni narciarskiej im. Adama Małysza w Wiśle.

Do najlbliższej rundy

Rajd Świdnicki-Krause
Motul HRSMP