Aktualności

Przed wielkim finałem

Sezon 2019 w Motul HRSMP zakończy trudny sprawdzian – Rajd Dolnośląski. Najdłuższa trasa, nocne odcinki i podwójne punkty – to czeka zawodników, którzy w nim wystartują. W których kategoriach wyniki Dolnośląskiego rozstrzygną kwestię tytułów?

Wszystko jest jeszcze (nie)możliwe

W tej najważniejszej rozgrywce – o tytuły mistrzów Polski w rajdach historycznych – szanse na końcowy triumf zachowało sześć załóg. Do zdobycia w Rajdzie Dolnośląskim jest maksymalnie 55 punktów. Liderujący Robert Luty i Marcin Celiński mają 152 punkty, co oznacza, że dopaść mogą ich Jerzy Skrzypek i Krzysztof Marczewski (133 pkt), Piotr Zaleski z Piotrem Szadkowski (115 pkt.) oraz Piotr Kiepura i Mateusz Galle (112 pkt). Matematyczne szanse na tytuł zachowali także Tomasz Curyło i Jarosław Skwarek (100 pkt) oraz Tymoteusz i Domosław Rogowscy (99 pkt). Trudno sobie wyobrazić scenariusz, w którym Robert Luty wypuszcza tytuł z rąk, ale w rajdach przecież wszystko jest możliwe.

Fiaty kontra Porsche i Łada

Otwartą kwestią pozostaje tytuł w kategorii FIA 3 (auta z lat 1976-1981). W Rajdzie Dolnośląskim (w poszczególnych kategoriach) można zdobyć maksymalnie 33 punkty. Prowadzący w tej klasyfikacji Piotr Zaleski i Piotr Szadkowski (Porsche 911 SC) mają na swoim koncie 73 punkty. Z kolei druga załoga – Mirosław Miernik i Piotr Mitręga (Fiat 131 Abarth) zgromadziła do tej pory 45 punktów. Jeśli Miernika z Mitręgą wywalczą w Dolnośląskim komplet punktów, to Zaleski i Szadkowski muszą zdobyć w tej imprezie co najmniej sześć „oczek”, by sięgnąć po mistrzostwo.

W kategorii FIA 4/J1 (rajdówki z roczników 1982-1985) tytuł to kwestia rozgrywki między załogami Jerzy Skrzypek/Krzysztof Marczewski (Fiat Ritmo Abarth) i Tymoteusz Rogowski/Domosław Rogowski (Łada VTFS). Pierwszy duet ma 87 punktów, a drugi – 73. Co więcej, obie załogi mają już rajd „do odliczenia”. Skrzypek nie startował w Świdnicy, a Rogowski w Rajdzie Polski. Zatem każdy z punktów zdobytych w finale sezonu będzie się im liczył do końcowej klasyfikacji.

Trzy możliwości w PZM 5

Prawdopodobnie najbardziej zacięta rywalizacja o tytuł będzie się toczyć w kategorii PZM 5. Do miana mistrzów Polski kandydują trzy załogi ścigające się najpopularniejszą rajdówką w Motul HRSMP, czyli BMW 318is. W najlepszej sytuacji są Jakub Wolski i Bartosz Krawiec, którzy mają 74 punkty. 53 „oczka” to dorobek Elefanta i Marcina Boryckiego. Trzecie miejsce, z 48 punktami, zajmuje tegoroczny debiutant – Wojciech Goździewicz i jego pilotka – Joanna Madej.

Syreną i Fiatem najszybciej

Samochody z FSO okazały się w tym sezonie najszybsze na trasie do… tytułów mistrzowskich. Pewni końcowego triumfu mogą być już Tomasz Curyło i Jarosław Skwarek. Załoga, która w rundach Motul HRSMP ściga się 50-letnią Syreną 104, zdobyła do tej pory 70 punktów. Tymczasem ich rywale z kategorii FIA 1 (samochody z lat 1931-1969) – Andrzej Wodziński i Marek Kaczmarek (Alfa Romeo 1750 GTAm) mają na swoim koncie 49 punktów mniej.

Drugim samochodem z fabryki na Żeraniu, który dowiózł swoją załogę do tytułu na jedną rundę przed końcem sezonu, jest Fiat 125p Monte Carlo duetu Piotr Kiepura / Mateusz Galle. W ubiegłym sezonie ta załoga także wywalczyła mistrzostwo w kategorii FIA 2 (samochody z roczników 1970-1975) i także Fiatem, był to jednak przednionapędowy model 128. Po przesiadce do samochodu wzorowanego na rajdówce Andrzeja Jaroszewicza, okazało się, że Fiat 125p bywa kapryśny. Pierwszej rundy Kiepura i Galle nie ukończyli. W kolejnych także jechali z przygodami i problemami, ale z determinacją docierali do mety i punktowali. Z kolei ich rywale – Paweł Hoffman i Marcin Barłoga w Saabie 96 V4 Rally mieli mniej szczęścia w kwestii awarii i solidne punkty przywieźli wyłącznie ze swojego domowego Rajdu Rzeszowskiego.

Pewni swego mogą być też Robert Luty i Marcin Celiński. Nawet jeśli nie wywiozą z Dusznik-Zdroju ani jednego punktu, a Filip Stopa i Rafał Ślęczka zgarną pełną pulę (33 pkt.), to i tak obronią pierwsze miejsce w kategorii FIA 4/J2 (1986-1990).

Również w kategorii PZM 6 sytuacja jest jasna. Niemal przez cały sezon konkurencji nie mieli Mariusz Polak i Tadeusz Gargas. Załoga jeżdżąca Audi Coupe Quattro punktowała we wszystkich rundach, w których wzięła udział.

Rajd Dolnośląski – finałowa runda sezonu 2019 Motul HRSMP odbędzie się w dniach 4-6 października. Bazą zawodów będzie Zieleniec.

Do najlbliższej rundy

Rajd Świdnicki-Krause
Motul HRSMP