Aktualności

Rajd Olchawskiego, tytuły Zaleskiego

Rozgrywana podczas 27. Rajdu Rzeszowskiego ostatnia podwójnie punktowana runda Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski wyłoniła mistrzów w kilku kategoriach. Zwycięstwo w Historycznej Klasyfikacji Generalnej oraz mistrzostwo w kategorii FIA 3 przypieczętowali Piotr Zaleski i Jacek Gruszczyński. Mistrzami FIA 2 zostali z kolei Piotr Kiepura i Mateusz Galle. W rajdzie najszybsi byli Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński (Audi Quattro), którzy osiągnęli najlepsze czasy na 4 z 7 odcinków specjalnych.

27. Rajd Rzeszowski zapowiadał się jako jedna z najważniejszych i najtrudniejszych rund tegorocznego Motul HRSMP. Pikanterii rywalizacji na wąskich, szybkich i technicznych odcinkach specjalnych dzielonych z cyklem Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski dodawał fakt, że rajd ten, jako ostatni w tym roku, był podwójnie punktowany. Dla kierowców i pilotów oznaczało to, że wyzwaniem będzie nie tylko zmierzenie się z trudną trasą, ale także rozsądne podejście do rajdowego weekendu, by walcząc o cenne punkty w głupi sposób nie zaprzepaścić wysiłku z całego sezonu. Przed weekendem sporym zmartwieniem części kierowców była prognozowana upalna pogoda, która może być problemem dla często ponad 30-, czy 40-letnich samochodów rajdowych. Jednak w momencie startu rywalizacji w sobotni poranek, zawodników przywitała ogromna ulewa, która wywróciła układ sił w niektórych kategoriach i utrudniła zadanie załogom, które z trasą zapoznawały się przy suchej, słonecznej pogodzie.

Rajd rozpoczął się od superoesu w centrum Rzeszowa, na którym najlepszym czasem popisał się Grzegorz Olchawski. Jednak jego prowadzenie nie trwało długo, gdyż stracił je po pierwszym sobotnim odcinku specjalnym. Najdłuższa w tym sezonie Motul HRSMP, licząca 26 kilometrów próba, była popisem Roberta Lutego jadącego z Marcinem Celińskim (Subaru Legacy). Olchawski sam przyznał, że pojechał zbyt zachowawczo, a poniesione straty zdystansowały go na ponad 33 sekundy od Lutego. Prawie do samego końca rajdu duet Luty/Celiński kontrolował sytuację i wydawało się, że po raz drugi z rzędu będzie w tym sezonie najszybszy. Niestety, na drodze do sukcesu stanęła awaria skrzyni biegów, która zatrzymała ich Subaru Legacy na ostatnim odcinku specjalnym. Najszybszą załogą rajdu okazali się więc Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński, którzy po porannych stratach zaciekle gonili dotychczasowego lidera osiągając najlepsze czasy na 4 z 7 odcinków specjalnych. Tym sposobem odnieśli również swoje pierwsze wspólne zwycięstwo w kategorii PZM 5. Tuż za nimi uplasowali się Dawid Smółka i Mateusz Radecki (BMW 318 iS).

Rajd Rzeszowski był również kluczowy dla losów klasyfikacji generalnej międzynarodowych kategorii historycznych (FIA 1-4). W niej po triumf sięgnęli Piotr Zaleski i Jacek Gruszczyński (Porsche 911 SC RS). Nie był to dla nich łatwy rajd – warunki pogodowe nie sprzyjały ich tylnonapędowemu Porsche, a złapany kapeć jeszcze bardziej utrudnił im zadanie. Jednak równe, pewne tempo i ustrzeganie się błędów wystarczyły, by zwyciężyć zarówno w kategorii FIA 3 i przypieczętować w niej tytuły dla kierowcy i pilota, jak również odnieść końcowy sukces w Historycznej Klasyfikacji Generalnej. Rozstrzygnięcie kwestii tytułu mistrzowskiego miało również miejsce w kategorii FIA 2, gdzie laury zdobyli Piotr Kiepura i Mateusz Galle (Fiat 128).

Po wycofaniu się Roberta Lutego, triumf w kategorii FIA 4 przypadł załodze Krzysztof Głowala/Alicja Gnatowska (Mazda 323 GTX), a w FIA 1 zwyciężyli Andrzej Wodziński i Marek Kaczmarek (Lancia Fulvia Coupe). W narodowej kategorii PZM 6 „Youngtimer” wygrali Arkadiusz Kula z Jarosławem Janaszem (Renault Megane Maxi), którzy jednocześnie byli trzecią najszybszą załogą w rajdzie. Był to pechowy występ dla dotychczasowych dominatorów tej kategorii – Michała Pryczka i Jacka Pryczka (Subaru Impreza 555). Problemy techniczne na pierwszej pętli spowodowały spore straty czasowe, ale promykiem słońca w dosyć nieudanym weekendzie było rewelacyjne tempo na kończącym rajd Power Stage’u, który wygrali.

Sezon Motul HRSMP zmierza ku końcowi, a jego ostatnią rundą będzie Rajd Wisły rozgrywany w dniach 14-15 września.

W poszczególnych klasach zwyciężyli:
Kategoria FIA 1: Andrzej Wodziński/Marek Kaczmarek (Lancia Fulvia Coupe)
Kategoria FIA 2: Piotr Kiepura/Mateusz Galle (Fiat 128)
Kategoria FIA 3: Piotr Zaleski/Jacek Gruszczyński (Porsche 911 SC RS)
Kategoria FIA 4: Krzysztof Głowala/Alicja Gnatowska (Mazda 323 GTX)
Kategoria PZM 5: Grzegorz Olchawski/Łukasz Wroński (Audi Quattro)
Kategoria PZM 6: Arkadiusz Kula/Jarosław Janasz (Renault Megane Maxi)

Do najlbliższej rundy

Motul HRSMP