Motul Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to już stała część rajdowej rywalizacji na polskich odcinkach specjalnych. Zaplanowany na nadchodzący weekend (23-24 kwietnia) Rajd Świdnicki-Krause otworzy szósty sezon historycznego czempionatu, a także szósty sezon współpracy z marką Motul – partnerem tytularnym cyklu.
Motul wspiera rywalizację załóg we wspaniałych rajdówkach sprzed lat od 2017 roku, kiedy to po raz pierwszy zorganizowano cykl rajdów historycznych w randze mistrzostw Polski. Przez lata wypracowano sprawdzoną formułę rozgrywek, a także dołączano do kalendarza nowe rajdy, w tym także zawody rozgrywane na szutrze. Oprócz marki Motul, w historyczny czempionat zaangażowani są także inni partnerzy. Jednym z nich jest Motowizja – Wiemy, że klasyczna motoryzacja i samochody sportowe sprzed lat, to coś co budzi zainteresowanie wielu widzów, więc jeżeli mamy w Polsce cykl rajdów historycznych, to nie może zabraknąć go na antenie Motowizji. Mamy też swoją reprezentację na odcinkach rund Motul HRSMP, więc możemy pokazywać tę ważną inicjatywę od kuchni – mówi Krzysztof Mikulski, dyrektor telewizji Motowizja. – To ważne, że w Motul HRSMP mamy regularnych uczestników, którzy rywalizują w tym cyklu od wielu sezonów, ale także przyciągamy nowe twarze i nowe rajdówki. W zeszłym roku wystartowali u nas kolejni zagraniczni zawodnicy, a w tym roku spodziewamy się kolejnych ciekawych debiutów. To będzie gratka dla każdego, kto fascynuje się motoryzacją sprzed lat – deklaruje Mirosław Miernik, koordynator rajdów historycznych w Motul HRSMP.
Inauguracja w kultowym miejscu
Rekordowe pięć razy triumfowali tu nieodżałowani mistrzowie – Marian Bublewicz i Janusz Kulig. Rajd Świdnicki-Krause, organizowany wcześniej jako Elmot, odbędzie się już po raz pięćdziesiąty. Odcinki specjalne w Górach Sowich to już bez wątpienia kultowe trasy w polskich rajdach. Zdecydowana większość zawodników zna je niemalże na pamięć. Oesy wokół Świdnicy to miejsca tętniące historią, pamiętające pojedynki toczone przez znakomitych kierowców i pilotów. Zawody zaplanowane na 23-24 kwietnia po raz trzeci otworzą sezon Motul HRSMP. W ubiegłym roku najszybsi byli w nich Robert Luty i Marcin Celiński w Subaru Legacy 4WD. Na drugim miejscu uplasowali się późniejsi triumfatorzy Historycznej Klasyfikacji Generalnej, czyli Marek Suder i Marcin Kowalik w Fordzie Sierra 4×4. Sezon 2022 będzie zatem stał pod znakiem pojedynków tych dwóch załóg. – Nie czuję nadmiernej presji, choć oczywiście zadanie, przed którym stajemy to coś jeszcze trudniejszego niż pierwsze zwycięstwo w Historycznej Klasyfikacji Generalnej. Chcemy je powtórzyć, bo czy można mieć wyższy cel niż obrona tytułu – retorycznie pyta Marek Suder, obrońca tytułu w Historycznej Klasyfikacji Generalnej. – Chcemy pojechać cały sezon, łącznie z szutrowym ORLEN 78. Rajdem Polski. Nie wiadomo, jak ułożą się poszczególne rajdy, ile ostatecznie się odbędzie, więc liczy się każdy punkt – mówi Luty, dla którego oczywistym celem jest odzyskanie mistrzowskiej korony. O tym kto ją założy zdecydują wyniki siedmiu rund, w tym jednej szutrowej. W trakcie sezonu 2022 zawodnicy mają zmierzyć się na asfaltowych oesach rajdów: Świdnickiego-Krause, Rzeszowskiego, Śląska, Wisły, Koszyc i Nadwiślańskiego, a także na spektakularnych szutrowych oesach ORLEN 78. Rajdu Polski.
Nowości na otwarcie
Trzon harmonogramu inauguracyjnej rundy Motul HRSMP 2022 tworzy dziesięć odcinków specjalnych o łącznej długości blisko 120 km. Organizatorzy przygotowali zarówno sprinterskie próby, jak ta rozgrywana na ulicach Świdnicy (2,75 km), jak i dłuższe oesy wytyczone na krętych i jednocześnie szybkich drogach w Górach Sowich. Najdłuższa w rajdzie próba liczy ponad 20 km, co może stanowić wyzwanie dla hamulców w historycznych rajdówkach. Sobotni etap rajdu to cztery oesy i blisko 32 km ścigania. Z kolei w niedzielę zawodnicy zmierzą się na trzech próbach sportowych, na każdej z nich dwukrotnie. Łączny dystans niedzielnych oesów to 87,7 km. Wyniki rajdu poznamy około 15:40. Organizatorzy zawodów – Automobilklub Sudecki – postarali się o znaczące zmiany w trasie odcinków specjalnych. Kolejnym urozmaiceniem rywalizacji będą nowe rajdówki anonsowane w Motul HRSMP. I tak Opla Kadetta GT/E, a więc samochód, którym ścigał się w Polsce m.in. Jerzy Landsberg i Marian Bublewicz przywiezie załoga Piotr Kiepura i Mateusz Galle. Z kolei Andrzej Wodziński i Marek Kaczmarek przesiadają się do Datsuna 240Z, czyli rajdówki, która ma na swoim koncie triumfy m.in. w legendarnym Rajdzie Safari.
Urozmaicona stawka
W Motul HRSMP załogi rywalizują o triumf w Historycznej Klasyfikacji Generalnej, ale także w poszczególnych klasach, do których rajdówki zaliczane są według wieku. Niektóre konstrukcje dzieli kilkadziesiąt lat i technologiczna przepaść, jak np. Subaru Legacy i Syrenę 104 czy Trabanta 601. W Motul HRSMP kategorie wiekowe pojazdów są zgodne z wymogami FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa):
Oprócz tego dla zawodników w rajdówkach niespełniających w 100 proc. wymogów homologacyjnych utworzono dodatkowe kategorie: Historic Open 2WD i Historic Open 4WD. Do 50. Rajdu Świdnickiego-Krause zgłosiło się 18 załóg. W stawce, oprócz wspomnianych wcześniej modeli są takie legendy jak Audi Quattro duetu Olchawski/Wroński czy też kolejne dwa Fordy Sierra Cosworth 4×4, którymi pojadą Grzelewski z Niedbałą oraz Moczarski i Pawlak. W Motul HRSMP piękne jest jednak to, że oprócz kipiących mocą rajdówek, kibice mogą podziwiać jak drugą młodość przeżywają takie konstrukcje jak Trabant 601 rodzinnej załogi Stawowczyk/Stawowczyk czy też Łada 2107 duetu Molicki/Molicki.
Harmonogram 50. Rajdu Świdnickiego-Krause – 1. rundy Motul HRSMP 2022
Sobota, 23 kwietnia (4 odcinki specjalne, łącznie 31,45 km):
Niedziela, 24 kwietnia (6 odcinków specjalnych, łącznie 87,7 km)