18 załóg w wyjątkowych rajdówkach sprzed lat pojedzie w ramach Historycznego Kryterium na ulicy Karowej w Warszawie, który jest częścią obchodów 100. jubileuszu Rajdu Polski. Przejazd historycznych aut poprzedzi zmagania zawodników z RSMP oraz FIA ERC startujących w Orlen 77. Rajdzie Polski.
Takiej obsady w ostatnich latach na jakimkolwiek rajdzie nie było. Z Historycznym Kryterium Karowa zmierzą się dawni zwycięzcy Rajdu Polski, wielokrotni mistrzowie kraju wśród kierowców i pilotów, a do tego zaprezentują naprawdę wyjątkowe auta. Listę zgłoszeń otwiera trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski Andrzej Jaroszewicz, który na liczącej niespełna 2 km trasie pokaże się w Volvo PV 544 Sport. Dwukrotny mistrz Polski Błażej Krupa zaprezentuje Renault 5 GTE, a mistrz Polski z 1976 roku Tomasz Ciecierzyński Fiata 125p Monte Carlo, a jego pilotem będzie Tomasz Szostak. Listę mistrzów uzupełnia Janusz Szerla, który wraz z Markiem Oziębło wystartują Audi 80 A2.
Historyczne auta z duszą
Na trasach zobaczymy też zawodników z Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Obrońca tytułu w Historycznej Klasyfikacji Generalnej Robert Luty wraz z Marcinem Celińskim pojadą dobrze znanym kibicom w Polsce Subaru Legacy. Piotr Zaleski i Piotr Szadkowski na Historyczne Kryterium Karowa postawili na Talbota Sunbeam, a duet Andrzej Wodziński – Marek Kaczmarek pozostał wierny włoskiej motoryzacji i z trasą zmierzy się w Alfie Romeo GTV Veloce. Pięknego FSO Poloneza 2000 w malowaniu odwzorowującym samochód Janusza Szerli z lat 80. pojadą Piotr Kiepura i Mateusz Galle. W Renault 11 Turbo, będącym repliką auta, którym Andrzej Koper wyjeździł dwa tytuły mistrza Polski i startował w mistrzostwach Europy, zobaczymy Marcina Leśnika i Tomasza Harczuka. Z kolei, Grzegorz Olchawski z Łukaszem Wrońskim zaprezentują mocarne Audi Quattro. W drugim Audi z napędem na cztery koła zobaczymy duet Mariusz Polak – Mariusz Ziółkowski.
Kultowych aut będzie więcej. Jubileusz uświetni Fiat 131 Abarth Rally, który w Rajdzie Polski wygrywał trzykrotnie, a pojedzie nim załoga Mirosław Miernik – Przemysław Baryła. Dominującą na przełomie lat 80. i 90. Lancię Deltę Integrale HF pojadą Adam Kacprzyk i Maciej Tworski. Elefant tradycyjnie wystartuje BMW E30 318is, a na jego prawym fotelu zobaczymy Emilię Kotarską. Krzysztofa Mikulskiego z Jerzym Skrzypkiem zobaczymy w Mercedesie C123 280 CE, z kolei Paweł Chojnacki i Ewa Habryn-Chojnacka pojadą Subaru Legacy. Gościnnie na trasie pojawią się też Wojciech Sroczyński w VW Golfie GTI, a także mistrz Polski HRSMP z 2019 w kategorii PZM 6 – Michał Horodeński w Abarthcie 124.
Jubileuszowy piknik i relacje na żywo
Obchody jubileuszu stulecia Rajdu Polski nie ograniczą się tylko do przejazdów samochodów w ramach Historycznego Kryterium na ulicy Karowej. Automobilklub Polski, pod patronatem honorowym Burmistrza Dzielnicy Bemowo, organizuje na terenie swojej siedziby Festiwal Samochodów Historycznych z okazji 100-lecia Rajdu Polski, a także 70-lecia przyłączenia dzielnicy Bemowo do Warszawy, na którym pojawi się około 100 aut historycznych i youngtimerów.
Całość imprezy będzie relacjonowana na żywo na kanale Motowizja, w internetowym Moto Radio, a także na kanałach społecznościowych Automobilklubu Polski. Kibice będą mieli możliwość spotkań na żywo z zawodnikami oraz wystawcami. Na antenie Motowizji od godz. 16.30 transmisja zmagań na ulicy Karowej, zarówno w ramach Historycznego Kryterium Karowa, jak i RSMP z FIA ERC.
Ramowy program Historycznego Kryterium
Niedziela 20.06.2021