Aktualności

Przedostatnia Runda Motul HRSMP 2023 – Rajd Śląska

„Kompaktowy” Rajd Śląska 2023

Zawodnicy Motul HRSMP od lat narzekali na trasę rajdu Śląska, która np. w 2022 miała 694 km miała łącznie a dojazdówki stanowiły 85% trasy rajdu. Osy stanowiły zaledwie 15% jego trasy. Wielu zawodników nie akceptowało takiej struktury trasy rajdu i omijało tę rundę Mistrzostw, jako wyjątkowo uciążliwą.

W tym sezonie Organizator postanowił wyjść naprzeciw postulatom zawodników Motul HRSMP, lecz zrobił to w szczególny sposób.  Trasa Rajdu Śląska dla HRSMP został ograniczona do pierwszego etapu. Manewr organizatora Rajdu Śląska to jedyne takie posuniecie w historii Motul HRSMP, nie licząc startu w Rajdzie Polski kilka lat temu  gdzie historyki jechały po jednej pętli obu etapów, ale to tylko i wyłącznie z uwagi na wielce utrudniona przejezdność trasy po dwukrotnym ich przejeździe przez ERC i RSMP.

25 % to standard

Dzięki takiemu zabiegowi  na łączną długość trasy rajdu 402 km przypada 100 km OS na. W ten sposób oes-y stanowią 25,1 % całej trasy rajdu, co w rajdach Mistrzostw Polski  jest standardem i gdyby tak było zawsze nikt by na to nie narzekał. A na rajdzie stawiłoby się znów ponad 20 załóg w swych pięknych historycznych rajdówkach.

Zawodnicy RSMP w drugim etapie pojadą dodatkowe 50 km OS-owych i 180 km dojazdówek, co raje trasę łączną 635 km, z czego prawie 23,8 % stanowią odcinki specjalne. W sumie różnica udziału os w trasie rajdów to zaledwie 1.3 %.

2 runda Motul HRSMP postawiła wysoką poprzeczkę, bo OS’y na Rajdzie Małopolskim stanowiły aż 37% trasy rajdu, podzielonej na dwa dni. Zawodnicy przejechali łącznie 320 km z czego blisko 118 km to odcinki specjalne. Gdyby te proporcje zastosować do pełnej trasy rajdu Śląska, to wynosiła by ona 407 km czyli była o 228 km krótsza.

Rajd Śląska ma trwały strukturalny problem polegający na sprzeczności między fantastyczną bazą rajdu pod stadionem Śląskim, a dużą odległością tej bazy rajdu od odcinków specjalnych. Dojazdówka na niektóre OS-y ma prawie 100 km. Jest to dla organizatora zapewne również problem finansowo-sponsorski, bo przesuniecie bazy rajdu do jednej z mniejszej miejscowości bliżej os-ów mogło by pozbawić go znaczących wpływów od władz lokalnych.

To, że Organizator Rajdu Śląska podjął próbę pogodzenia wody z ogniem to chwalebne. To czy mu się to udało jest kwestią indywidualnej oceny. Fakt , że na Rajd Śląska zgłosiło się zaledwie 14 załóg Motul HRSMP, świadczy na pewno, że   podstawowa sprzeczność z jaką od lat borykają się organizatorzy pozostaje nie rozwiązana. Ostatecznie o tym jak zawodnicy to ocenią dowiemy się dopiero jak zobaczymy frekwencję historyków na Rajdzie Śląska podczas jego edycji w roku 2024.

Układ w tabeli wyników Motul HRSMP po trzech rundach sprzyja organizatorowi, bo wielu pretendentów to tytułów będzie musiała walczyć jeszcze i na Rajdzie Śląska i na Rajdzie Wisły. Skrócenie Rajdu Śląska jest tym zawodnikom bardzo na rękę.

Ostra rywalizacja na Rajdzie Śląska

Wśród zgłoszonych załóg  na rajd Śląska są główni pretendenci do mistrzowskich tytułów;

Kategoria 1 : Artur Skrabalak –   który musi dojechać jeszcze jeden rajd by osiągnąć minimum klasyfikacyjne.  Jeśli to zrobi to tytuł ma w kieszeni.

Kategoria 2 : brak zgłoszeń  –  Paweł Hoffman, który również potrzebuje dojechać jeszcze jeden rajd by osiągnąć minimum klasyfikacyjne postanowił oszczędzić siły i zawalczyć o to podczas Rajdu Wisły

Kategoria 3 :   zarówno Krzysztof Mikulski jak i Piotr Kierpura najwyraźniej postanowili zmierzyć się o mistrzostwo na ostatniej rundzie Motul HRSMP – podczas Rajdu Wisły.

Kategoria 4 : Wszyscy pretendenci do mistrzowskiego tytułu Piotr Zaleski, Wojciech Kaszowski oraz Robert Luty zjawią się na Rajdzie Śląska w komplecie. Walka w tej kategorii znów będzie jedną z najbardziej ekscytujących w Motul HRSMP.  Jednak Rajd Śląska może nie zdecydować ostatecznie o wyniku rocznym, który najprawdopodobniej rozstrzygnie się dopiero podczas ostatniej runy cyklu w Wiśle.

Kategoria 5 :  w tej kategorii na radzie Śląska zobaczymy kompolet pretendentów do mistrzowskiego podium: Marcin Grzelewski, Michał Łusiak, Marek Dehnel i Waldemar Śliwka. Każdy z nich ma szansę na mistrzowskie podium i również w tym przypadku rozstrzygnięcie nie musi paść już na Rajdzie Śląska.

Historic Open 2WD – Łukasz Podczaszy jedzie by zapewnić sobie tytuł Mistrza Polski a Michał Szerla dojeżdżając Rajd Śląski  będzie głównym pretendentem do tytułu Wicemistrza Polski, ale nie bez szans na mistrzostwo. Na trzecim miejscu jest obecnie Paweł Koprowski, który ma już zapewniony tytuł II Wicemistrza Polski. Ale w tej kategorii jest jeszcze wiele możliwe i walka może toczyć się do ostatniego OS na ostatniej rundzie w Wiśle.

Historic Open 4WD– Grzegorz Olchawski dojeżdżając Rajd Śląski zapewni sobie Tytuł Mistrza Polski, a jego zespół GO+BET Rally Team tytuł Mistrza Polski w Klasyfikacji Sponsorskiej.  Startujący w tej rundzie Krzysztof Głowala jedzie wyraźnie na Wicemistrza Polski. Jeśli dojedzie to drugi pretendent do tego tytułu Andrzej Borkowski będzie zmuszony do walki o tytuł na Rajdzie Wisły.

Stawka na Rajdzie Śląskim jest wysoka. Bardzo wiele załóg będzie walczyć o tytuły, a zdobyty podczas 4 Rundy Motul HRSMP wynik sportowy może zaważyć o miejscach na Mistrzowskim podium na koniec sezonu i wymusić konieczność startu na Rajdzie Wisły, na tych załogach, które postanowiły na Śląskim nie Startować.  Jeśli, jak w Motul HRSMP, do klasyfikacji rocznej  liczone są wyniki z 4 rajdów, a minimum klasyfikacyjne to trzy starty decyzja by w którejś rundzie nie wystartować jest zawsze bardzo ryzykowna. Po tej rundzie zobaczymy kto zaryzykował i przegrał, a komu takie ryzyko się opłacało.

Do najlbliższej rundy

Motul HRSMP